Joyita


Ha az elhunyt embereknek vannak szellemeik,miért ne lehetnének az elpusztult hajóknak is?Dusty Miller kapitány közel került ennek a kérdésnek az eldöntéséhez,de tudását magával vitte a hullámsírba,amikor Joyita nevű hajója 1955-ben elsüllyedt.A hajót ugyanis utólsó útja elötti hónapokban egy ismeretlen vitorlás követte a Csendes-óceán déli vizein.Az utasok vették észre előszőr,hogy egy világítás és hang nélkül közlekedő,rejtélyes hajó jár a nyomukban.Elmondták,hogy a kísérteties hajónak magas tatja van és úgy néz ki mint egy régi spanyol vitorlás Kolumbusz idejéből.Amikor Miller kapitány Pago Pago  felé tartva látcsövén keresztül megpillantotta a hajót,arca halál sápadttá vált.Utasítást adott,hogy oltsák el a lámpákat.Ő maga állt a kormánykerékhez,és a vihar felé irányította a Joyitát.Amikor az idő kitisztult nyomát sem látták a kisérteties vitorlásnak.A Joyitárol az a hír járta,hogy vonzza a szerencsétlenségeket,és Dusty Miller kapitány tudta ezt,amikor megvette a hajót.
A vitorlást Roland West,az RKO filmstúdió egyik producere építtette,és kedvesének Jewel Carmennek a tiszteletére,a Joyita nevet adta,ami spanyolul kis ékszert jelentett.A románc véget ért.és még 1931-es vízrebocsátása elött szerencsétlenségekkel kezdődött a jacht pályafutása.Munkások estek le a vitorlázatról és halálra zúzták magukat.Az egyik áldozat portugál özvegye a nyilvánosság elött átkot szórt a jachtra és tulajdonosára.A vitorlás gépházában,a Catalina-szigetre vezető útján,végzetes tűzütött ki,és a hajót vissza kellett vontatni a kikötőbe.A Joyitát hamarosan eladták.Új tulajdonosa rendszeresen bérbe adta a hajót,így gyakran híres filmcsillagok utaztak a fedélzetén.Amikor azonban az egyik utas rejtélyes körülmények között eltünt,többé senki nem akart hallani a hajóról.A második világháború idején az amerikai haditengerészet vette át,de hamarosan ismét dokkba került,mert több ízben zátonyra futott.De a vitorlás még a parton is hátborzongató események színhelye volt.Gondnoka az akkumulátorsav gőzétől halt meg.Rejtélyes tüzek ütöttek ki a hajón,és két ember verekedés közben megölte egymást a fedélzetén.Az addigra  már lepusztult hajót háborús emlékként adták el.Egyik tulajdonos követte a másikat,s végül Dusty Miller vette meg utólsó néhány dollárján.A Joyita 1955 október 3-án indultutólsó útjára Apia kikötőjéből Nyugat-Szamoába.Mielött Miller megtudta győzni a bizalmatlan hitelezőket,a hajó hónapokon keresztül a kikötőben rostokolt,s közben teljesen berozsdásodott.A Joyita élelmiszereket és életfontosságú gyógyászati cikkeket szállított a 200 mérföldnyire északra fekvő Fakaofo-sziget lakóinak,hazafelé pedig 70 tonna korpát kellett hoznia.A 16 főnyi legénységen kívűl még 9 utas tartózkodott a fedélzetén.A tengerparton élő szamoai lakosok később azt állították,hogy a hajó visszaindulása után egy hatalmas,sötét hajót láttak siklani a Joyita nyomában.Rendkívül magas tatja volt és semmilyen más,azokra a vizeken előforduló hajóhoz nem hasonlított.Világítás és motorzúgás nélkül,hihetetlen sebességgel haladt.1955 november 10-ig nem érkezett hí a Joyitáról.Ezen a napon egy másik teherszállító hajó 90 mérföldnyire a Fidzsi-szigetektől északra talált rá,elhagyatottan,55 fokban az oldalára dőlve feküdt a vízen,az egyik pedemét már elöntötte a víz.A rádió készülék összetört,a hajónapló hiányzott,és egy furcsa üzenetet találtak a hajón;a jelző zászlókat nagy körültekintéssal,úgy helyezték el a vitorlázaton,hogy azoka W N Q V betüket mutatták.A kutatók a mai napig nem tudták megfejteni,hogy mi a jelentésük.Holttesteket nem találtak az elárasztott hajórekeszekben,a fedélzeten utazó 25 ember sorsa máig ismeretlen.Suvában ahol a roncsból kiszivattyúzták a vizet,a tengerészet nyomozói,hosszas vizsgálódás után sem tudtak magyarázattal szolgálni a katasztrófára.A kísértethajó legendáját a benszülöttek babonás képzelőerejének tartották,bár éppen a Joyita fedélzetén utazó kormányzati emberek észlelték előszőr a rejtélyes sötét vitorlást. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A darts tábla számozása

A griffmadár